Body zájmu

Souřadnice a popisy zajímavých míst která jsem navštívil.

Test:
Zumo 550 vs. 660

GPS navigace Garmin Zumo 550

Tato recenze, či spíše popis mých dosavadních „navigačních“ zkušeností rozhodně není testem, který si můžete najít kdekoli na netu. Také se dá říci, že zde nenaleznete žádné uživatelské návody. Od toho jsou jiní. Pokud ale o koupi Zuma uvažujete, možná si rádi přečtete jak se mi s Ančou jezdí...

Proč navigaci

Až do Vánoc v roce 2006 jsem žil šťastně a spokojeně s papírovými mapami. Navigací jsem na vlastní oči viděl pár a všechny byly černobílé a jak mi připadalo využitelné jen pokud chcete jet do Afriky.

Bod zlomu nastal při cestě na oslavu Silvestra. Kamarád mi dal do auta své PDA s nahranou navigací TomTom. Na rovinu přiznávám- „Miloš“ mne nadchl. Když jsem pak zjistil že ze 4 aut na oslavě byla 3 vybavena GPS navigací, začal jsem přemýšlet zda se s papírovou mapou nebráním přirozenému pokroku.

Další skutečnost, která mne přiklonila ke koupi navigace byl 8-mi stránkový výtisk itineráře pro cestu do Holandska kde jsem v lednu nastupoval na půl roční studijní pobyt. 1000 km v autě, neustálé sledování čísel silnic a itineráře nebyl zrovna tuzex.

Posledním hřebíčkem se stal návrat do Wageningenu (kde jsem přebýval) z výletu do Hertogenbosch (prostě z NL města do jiného NL města). Kamarádky nesledovaly mapu, já špatně odbočil a následovalo skoro hodinové bloudění. A to jsme byli pouhých 20 km od cíle!!!

Proč Zumo

Začalo tedy prohledávání testů a recenzí na nejrůznější navigace. Původně jsem chtěl nějaké PDA, ale byl jsem varován, že na motorce by příliš trpělo. (Moji dva kamarádi kteří pro navigaci v autě zvolili PDA mají se zařízeními takové potíže že je oba hodlají reklamovat.) Také jsem nechtěl mít něco za slídou tankvaku, protože není nad to když navigaci ovládáte průběžně za jízdy. Rozhodně jsem ale chtěl 3D pohled a audio. A když tohle tak také rádio a nebo MP3 přehrávač. Také by měla mít offroad režim a možnost zadávat nejen adresy ale i souřadnice. Rázem zbývala jen jedna volba. Při pohledu na cenu jsem samozřejmě několikrát své požadavky přehodnotil. Mohl jsem zkusit nějaký starší typ. Nic méně stejně jako v dobách kdy se začínaly rozmáhat mobily a nebo notebooky – rozhodl jsem se koupit sice dráž, ale nový a moderní, aby se dalo počítat s tím, že investované peníze budou nějaký ten rok kvalitně sloužit.

Co taková navigace umí?

Umí toho hodně. Myslím si že využívám dost z jejích možností.

MapSource
Zprvu jsem moc nechápal na co je dobrý software do počítače MapSource. Vždyť když se chci například dostat do lyžařského střediska v Rakousku (první místo kam jsem po jejím pořízení jel), tak tam zadám jméno města, případně v bodech zájmu přímo vyhledám sjezdovku či parkoviště a jedu. Chyba lávky. Map Source je především geniální nástroj pro přípravu dovolené. V počítači mi stále přibývají soubory .gdb s uloženými POI a trasami které jsem nalezl na internetu. Nebýt důkladné přípravy rozhodně by dovolená v pobaltských státech nebyla tak hezká jak byla. Jen si to představte – vidíte někde fotku úžasné zříceniny, kaňonu nebo mostu a zjistíte jeho jméno. Pak stačí zaGooglit případně Wikipédit, získáte souřadnice a svou trasu dovolené vedete přes tento bod. Navigace vás dovede až k němu.

Databáze Radarů
Další věc která mi zprvu spíše překážela. Když jsem ale vypnul pískání upozorňující na radary a překročení rychlosti v těchto místech a ponechal pouze zobrazené značky s omezením rychlosti, uvědomil jsem si význam tohoto pomocníka. Často aktualizovanou databázi která je ke stažení na http://poi.cz proto doporučuji. Budete tak při jízdě včas upozornění na stacionární radary a místa kde se často měří a možná se takto navigace jednou sama zaplatí.

Mapové Body Zájmu
Krom bodů zájmu které si do navigace ručně nahrajete, obsahují mapové podklady veliké množství POI roztříděných do kategorií. Nejdůležitější kategorií jsou zcela jistě čerpací stanice. V případě Zuma doplněny o funkci hlídání stavu paliva (nastavíte si dojezd na nádrž) a při jízdě se včas zobrazí varování. Kliknutím na displej se okamžitě dostanete do nabídky nejbližších benzínek. Za jízdy je vzdálenost k POI doplněna šipkou ukazující směr kterým bod leží. Pokud stojíte je šipka je nahrazena označením směrové strany N, SE apod. (v české verzi S a JV ;-) )

Z dalších bodů lze jmenovat například hrady, zámky, lékárny, nemocnice, bary, divadla kina, vlakové a autobusové zastávky a nádraží, autoopravny, parkoviště, restaurace, hotely, autokempy atd.

Přiznávám, že tato vymoženost je velkým pomocníkem nejen na cestách. Navíc je u řady z nich i telefonní kontakt, což jsem například v případě kepu využil k domluvě noclehu během dovolené na Slovensku.

Geocaching
Hra pro dospělé která vám dá důvod jít / jet někam kam by jste třeba normálně nešli. Mne to příliš nenadchlo ale pokud nevíte jak trávit volný čas určitě si přečtěte následující odkaz...

Každopádně JE tato navigace pro „kečink“ VHODNÁ. Je vybavená krom Automap Evropy a CZ také turistickou mapou Čech a i když neroutuje po cestách, dá se podle ní dostat až k souřadnicím „kešky“. Zde si ji přepnete do offroad módu a jdete/jedete za šipkou. Na hledání máte cca 5 hodin provozu na baterii.

Jak slouží

Ovládání
Navigaci používám jak na motorce tak v autě. První zážitky byly (možná naštěstí) v tom druhém. Ačkoli jsem byl přesvědčen že jsem tak trochu žena, při prvních pokusech zvládat dvě věci najednou - ovládat navigaci a řídit jsem párkrát málem boural. Je to totiž něco úplně jiného než hrát si za jízdy s mobilem. Především ze začátku kdy jsem nevěděl které tlačítko a ikona kam vede se mi vážně stávalo že jsem zcela přestal vnímat okolní svět. Před touto fází tedy všechny varuju. Dnes už s klidem mohu říci že vyhledávání adresy nebo jakákoli manipulace během jízdy třeba po Praze mi nečiní sebemenší problém. Ovládání v rukavicích na motorce je také pohodlné.

Navigace
Když srovnám zobrazení TomTomu které jsem zažil asi na 300 km s Garminem, tak musím říci, že v některých věcech má TomTom navrch. Nákres křižovatky která vás čeká na základní ploše je dost pomocník. U Garmina musíte ťuknout na příslušnou ikonu a zobrazí vám skutečný půdorys což může být někdy dost nepřehledné. Také pokud se vaše cesta mimoúrovňově kříží nelze někdy jen z obrazovky Garminu poznat jak to vlastně budete projíždět.

Na co jsem si musel hodně zvykat a co mě překvapilo bylo, že Garmin u nových navigací nezobrazuje jízdu plynule ale skokově. Navíc mimo město automaticky odzoomuje a ve městě zase přiblíží. To znamená že vzdálenost k odbočce je dobré sledovat na kilometrovníku – tedy alespoň ze začátku než si na Garmina zvyknete. Ano na tuto navigaci si je opravdu nutno zvyknout a NAUČIT se podle ní jezdit. Ale až si na ní zvyknete nebudete chtít jinou.

Použití

Podle navigace nemá smysl jezdit místy, kde to znáte. Na druhou stranu při cestách do Brna apod. ji využívám alespoň na odhad času příjezdu. Ten je vypočítáván dle toho jak se Zumem jezdíte a potvrzuji, že se navigace „učí“ dobře a 300 km není problém přejet s přesností 5 minut.

Výdrž až 5 hodin na baterii také využívám na pěších, případně cyklo-tůrách a nebo i na procházku po neznámém městě (s navigací v kapse se po okružní cestě snáz vrací na parkoviště).

V čem je ale navigace opravdu užitečná, to je hledání konkrétní adresy. Při návratu z Estonska mi například v PL došel sprej na řetěz. Stačilo poslat SMS do ČR, kamarádi mi poslali adresu nejbližší moto-prodejny a Zumo mne dovedlo přímo před ni. Tentokrát šlo sice poměrně o maličkost, nic méně je jasně vidět síla tohoto pomocníka.

Bezpečnost

Ačkoli jsem již napsal, že zpočátku mi ovládání navigaci za jízdy dělalo trochu problémy, přesto tvrdím, že jízda s ní je bezpečnější než s papírovou mapou. Obzvlášť jízda a motocyklu. Mapa pod tankvakem - musíte hodě sklonit hlavu, prstem si najít místo kde aktuálně jste (mezi tím neustále koukat přes sebe a hlídat dopravní situaci), přečíst nejbližší města (což v některých zemích není nejjednodušší) a rychle se s použitím směrových tabulí rozhodnout na každé křižovatce. Průběžně tak hrozí že lovením směru v mapě přehlédnete dopravní situaci a stane se nehoda... Navigace - v zorném poli ukazuje nejdůležitější informace, včas upozorní na odbočení a jinou „situaci“ a jednoduchým kliknutím a odzoomováním můžete zobrazit 2D pohled jako na klasické mapě.

Na motocyklu

V moto-držáku se navigace umí chovat trošku jinak než v autě. Například předpokládá rukavice a tak klávesnice umí být větší. Hlavní rozdíl ale je již zmíněné umožnění nastavit dojezd na nádrž. V čem však spočívá největší odlišnost je hlasová navigace. Aby jste byli schopni ji slyšet (v autě toto zajišťuje reproduktor v držáku), je nutné doplnit navigaci o „blatouchovou“ head sadu do helmy, která však mívá jen jedno sluchátko (o ceně nemluvě), nebo (což jsem udělal já) koupit u Louise kabelovou sadu do helmy se dvěmi sluchátky, což má výhodu především při poslechu MP3. I přes poměrně vysokou placatost sluchátek sem měl v intergrálce během pár kilometrů úplě otlačené uši. Koupí otvíračky Grandville od Lazera jsem tento problém vyřešil. V místě uší jsou totiž vyjímatelné části polstrování. Celou poslední dovolenou na Slovensku jsem si tak mohl užívat 2GB kartu naplněnou pjesničkama.

Cena

Ano je vysoká. Klasickou mapu zcela nenahrazuje, protože je vždy dobré papírové podklady vozit sebou (už kvůli přehlednějšímu pánování trasy). Pokud si ale uvědomíte, že v sobě má nejen mapu států ale i všech jejich měst, databáze POI atd. pak by se cena v podobě papírových podkladů minimálně vyrovnala.

Závěrem

Neříkám, že bez navigace už bych se neobešel. Stejně tak bych teoreticky nemusel mít třeba notebook. Nic méně jsem si na Aničku zvykl a moc rád ji používám.

Jen ještě důležité upozornění. Pokud Jedete někam kde to vy nebo váš spolujezdec trochu znáte, včas se rozhodněte koho budete poslouchat. Kombinace navigace a vlastních nápadů totiž ve většině případů vede k velkým zajížďkám.

Končím tedy slovy jednoho „neznámého motorkáře“:

Navigace tě dostane do míst, kudy by jsi v životě normálně nejel a pak tě odtamtud složitě vymotá abys mohl říct – Ještě že tu navigaci mám, jinak bych se ztratil.