Po dlouhá léta přenechávala Honda rozšiřující se trh pětistovek japonským konkurentům. Stroje Kawasaki GPZ 500S i Suzuki GS 500E se v této době vyvinuly v opravdové bestsellery. Nekapotované stroje byly stále žádanější. Teprve v roce 1993 představila Honda se svým naháčem CB 500 model, který již byl schopný konkurence.

Naráz se katapultoval mezi prvních deset v zaregistrovaných motocyklech. Živý dvouválcový motor byl dodáván ve třech výkonových variantách. Nejslabší motor měl výkon 33 koní, dále následovala výkonová varianta 50 koní a nejsilnější motor s 58 koňmi. Podvozek CB je oblíben pro svoji stabilitu a dobrou ovladatelnost. Pohodlná jezdecká pozice si získala jezdce větších i menších postav.

K tomu všemu ještě přybyly potěšitelné dlouhé servisní intervaly. Motor vyžaduje novou olejovou náplň jen každých 12 000 kilometrů a ventily přečkají dokonce dvojnásobnou vzdálenost bez seřízení.

Kdo se domnívá, že by tím mohla nějak utrpět životnost ochotně se vytáčejícího motoru, tomu ukáže CB 500 něco lepšího. Honda zdolá daleko více než 50 000 kilometrů bez nějakých větších poruch, které by stály za zmínku. Slabina, která se projevila pouze u první modelové řady a která byla v následující sérii odpovídajícím způsobem upravena se nazývá „napínák rozvodového řetězu“.

Brzdy nepatří sice zrovna ke špičce na trhu s ojetými motocykly, ale s trochou důrazu dosahují pokaždé dostatečných hodnot zpomalení. Počínaje modelem pro rok 1997 vykonává na zadním kole místo technicky zastaralé bubnové brzdy službu brzda kotoučová. Pružící elementy splňují řádně své úkoly i při provozu se spolujezdcem. Pouze na hrbolatých silnicích při jízdě ve dvou zadní jednotky dorážejí. Poměrně široké sedlo poskytuje dostatek místa jak pro jezdce, tak i pro spolujezdce.

Dalším kladným bodem je pro CB 500 kritérium spotřeby paliva. Při zdrženlivějším způsobu jízdy stačí dokonce 3 litry benzinu natural na 100 kilometrů. Ve spojení s palivovou nádrží na 18 litrů to umožňuje etapy delší než 500 kilometrů. Celkově patří CB 500 i v ojetém stavu k doporučitelným a oblíbeným motocyklům. To naznačují také ceny ojetých strojů, které jsou ve srovnání s GS500 nebo ER-5 vyšší. Motocykl za ni ale nabízí hodně zajímavého a to jak pro začátečníky tak i pro zkušené jezdce.


Další testy:

Časopis Motorrad

Motocykle Slovensko

Můj osobní test Hondy