Můj subjektivní test
Za dvě a půl sezóny jsem na CB najezdil skoro 20 tisíc km a z toho přibližně 60% ve dvou. To sice není příliš na hodnocení spolehlivosti, ale určitě už dost na to, abych mohl zhodnotit ergonomii a jízdní vlastnosti stroje.
Ergonomie
Jezdec - Když jsem si na CB-čko sedl poprvé, byl jsem velmi mile překvapen. Ne každý motocykl mi totiž při mé výšce 187cm „sedne“. Do řidítek jste opření tak akorát - samozřejmě záleží na cestovním tempu. Na dálnici při rychlostech nad 130km/h (většinou 140 - 160) by bylo větší zalehnutí za řidítka jistě pohodlnější, nic méně tento stroj je koncipován na cestovní tempo 90 - 130km/h. Na dovolené s Jawařema, kdy jedete půl dne tempem 70-80km/h (a někdy i méně) by se zase hodil posez více vzpřímený, ale dá se i takovéto „tempo“.
Nohy nejsou příliš skrčené a tak první bolest, kterou ucítíte po delší jízdě bude pravděpodobně zadek, kterej se prostě přesedí.
Trochu nepříjemnou záležitostí je, že když jste zvyklí mít nohy opřené o stupačky né špičkama, ale někde v polovině chodidla nebo dál těsně před „podpadkem“, občas vás ve sklápěcí zatáčce vyleká škrtnutí špičky boty o asfalt. Přitom stupačky jsou ještě kus nad zemí…
Pochopitelně záleží z jakého stroje na CB přesednete. Po Jawce máte pocit, že jste na sporťáku, po SV že na chopperu.
Spolujezdec - osobně jsem ještě na tandemu neseděl, takže zde budu reprodukovat názory některých lidí, které jsem vezl.
Janina (162cm) - na CB se „něco“ najezdila… možná přes 5 tis.km. Oproti Jawě 350 vychvalovala pohodlnější širší sedlo a žádné brnění nohou od vibrujících stupaček.
Názor řidiče - na dovolené mi za jízdy usínala, takže to fakt moc nepohodlný být nemůže. Sedlo spolujezdce je ale mírně nakloněno dopředu a tak na mě sklouzávala. Není to nic nepříjemného, ale chlapa bych tak mít nechtěl…
Sestra (173cm) - tandemistka zvyklá na GSX-R 750 r.v.92 a později Bandit 600 o kterém prohlásila, že je skvělej. Když se svezla na CB-čku přiznala, že to je ještě mnohem pohodlnější.
Názor řidiče - sklouzávání dopředu se u ní nějak neprojevovalo. Oproti jízdě sólo se stejně jako s Janinou nekonaly téměř žádné změny v ovladatelnosti.
Táta (180cm a hlavně 100kg) - nezvyklý na úděl tandemisty se nevyjadřoval příliš pochvalně… Z pohledu řidiče - sakra! seděl co nejvíc v zadu a ještě zakloněnej - nejhorší kombinace. S motorkou se oak musíte přtahovat a z jízdy je boj. tak takovéto spolujezdce raději ne!!!
Dodatek - Všem při nastupování a vystupování dost vadil horní kufr…
Ovládací prvky - všechny spínače jsou umístěny přehledně, tak jste zvyklí. Po přechodu z Jawy jsem občas místo zapnutí blinkru stiskl klakson (Honda má přepínače blinkrů trošku výš). Kontrolky a budíky jsou „přehledná klasika“. Škoda že chybí hodiny, palivoměr a má jen jedno počítadlo kilometrů.
S dvoupatrovým tankvakem Lojzo nevidíte na kontrolky a teploměr chladící kapaliny (na dovoený jsem se pořád nadzvedával a kontroloval - nic moc zábava).
Zpětná zrcátka - nevibrují a jsou postačující, ale mohla by být vytažena více do stran (je v nich vidět kousek loktů)
Startování - Statovací ceremoniál už beru jako zcela automatický. Dám sytič na plno, zkusmo pootočím plynovou rukojetí, otočím klíčkem v zapalování, stisknu tlačítko START - pak zapnu elektriku (přepínač hned nad startovacím) a znovu stisknu tlačítko START. Motor se roztočí a z výfuku se ozve brumlavý zvuk. Mírně uberu sitič a nechávám to zahřát. po chvíli motor začíná jít nepravidelně až chcípne. Poslední dobou se už neděsím a zbytečně nezkouším trápit startér, ale zkušeně otevřu přívod paliva na který jsem nějak zapoměl… Motor pět chytá.
Jízda - Motocykl je velmi lehký a to dost přispívá k snadné ovladatelnosti. V zatáčce se jen trošku (ale úplně automaticky) opřete do vnitřního řidítka a projedete jí tak snadno, že už se těšíte na další…
Motor - Červené pásmo otáčkoměru začíná až v 10,5 tis ot/min. Bohužel pod 4 tis motor „klepe“ a tak pokud ho nechcete trápit, musíte si zvyknout, že nemáte choppera, který táhne od 2 tis. tím jste omezeni minimálními rychlostmi na daný převodový stupeň (přibližně 6-ka - 80km/h, 5-ka - 65km/h, 4-ka - 50km/h; při 100km/h točí 5,2tis. ot/min.)
Od 4,2 tis. do 6,5 tis. ot/ min je motoru nejlépe. využívá kroutící moment, solidně zrychluje a pro cestování je toto pásmo dostačující (majitelé kubatur 1000ccm a výše se zdrží poznámek - prosím).
Někde u 7 tis. ot/min je výkonová díra. Někteří majitelé ji potvrzují, jiní vyvrací. Mé CB ji má - v praxi to znamená, že toto pásmo (asi 200ot/min) na 6-ku do kopce nepřekonáte.
Pokud však podřadíte, přijde to pravé. nad 7 tis.ot/min totiž následuje výrazný výkonový nárůst, doplněný bezva zvukovou kulisou (ZX-R 9 to není, ale emoce jsou bezva).
Světla - nic moc. Stačí, ale raději bych vyšší svítivost - obzvláště u potkávacího světla.
Brzdy - vzadu buben a vepředu jeden kotouč brzdí slušně, ale při jízdě ve dvou bych uvítal větší brzdný účinek při menší síle stisku brzdové páčky - jen kvůli osobnímu pocitu, né že by to nebrzdilo.
Za jízdy - Akcelerace z 0 a 100km/h je cca 5,2s. To není nijak oslnivé, ale na autaře to většinou stačí. Ještě nedávno bych slovo „většinou“ vypustil, ale po zážitku z Hradce Králové kdy jsem si na třech semaforech po sobě zazávodil s nadupanou Audi, jakou jen tak nevidíte… a vždy to dopadlo stejně - na jedničku jsem mu poodjel, na dvojku mě dostal… jsem nucen uznat, že některejm to sakra jede!
Mohu se pouze vymlouvat na to, že jsem jel ve dvou a doufat, že ho už nepotkám :-)
Taky s motorkáři na kapotážích a drsných muscle-bikách co to občas rádi otevřou nad 180, si budete připadat tak trochu jako brzdy, ale v zatáčkách mohou někdy brzdit oni vás! (nedávná zkušenost s bikerem na V-Maxu)
Na delších cestách se však s tempem 90-130 spokojí i lecjaký majitel kapotovaného dravce, takže na dovču už můžete vyrazit s kýmkoli. (četl jsem cestopis od člověka co s okufrovanym CB 500 jel do Skotska spolu s dvěma Superblackbirdama - a šlo to!)
Já jezdím s lidma co mají VFR, Bandita 600 a velmi často s rodinnými „Jawaři“ a s každým dokážu najít oboustranně vyhovující tempo.
Další skvělá věc je spotřeba paliva. Běžně v provozu kolem 5-ti litrů na 100km. Záleží na tempu jízdy. na dálnici při otáčkách nad 7 tis začne brát víc, na dovolené jsem jel i za 4l!
Nižší výkon je také vyvážen menší opotřebením řetězu a pneumatik, což je velké plus.
Za sebe mohu říci jen to, že jsem velmi spokojen s tím, že jsem se rozhodl právě pro tento motocykl.